عضویت

نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای چیست؟

به جای اینکه یک ماهی قرمز در دریا باشید، یک قزل آلا در رودخانه باشید.

این تقریبا یک مثال کوچک از بازاریابی گوشه ای یا نیچ مارکتینگ بود که خواندید!
ممکن است بخواهید وارد کسب و کاری بشوید که تعداد رقبای زیادی در آن وجود دارند. یا اینکه چند کسب و کار بزرگ و قوی هستند که هزینه تبلیغات آنها چند برابر سود سالانه کسب و کار شماست.
در این صورت بازارگوشه ای میتواند گزینه خوبی برای شروع باشد. گوشه ای از بازار که تا امروز شرکت ها یا افراد بزرگ نخواستند یا نتوانستند روی آن تمرکز کنند و به همین دلیل هنوز نیازهایی در آن بخش از بازار وجود دارد.
در این بخش در مورد نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای صحبت میکنیم و به مزایا و معایب استفاده از این استراتژی میپردازیم.

نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای چیست؟

اگر بخواهیم خیلی کتابی به قضیه نگاه کنیم، به آن بخشی از بازار که هنوز شرکتها و اشخاص بزرگ واردش نشدن نیچ مارکت میگوییم و به استراتژی بازاریابی شرکت هایی که وارد این فضا میشوند و نیازهای آن بخش را برطرف میکنند ، نیچ مارکتینگ گفته میشود.

نیچ مارکتینگ یک فرصت مناسب برای کسب و کار های نوپاست!
چون یک استراتژی متمرکز و کاربردی برای بخش دست نخورده ای از بازار به همراه دارد. و این یعنی کسب و کار های کوچک میتوانند با بودجه کمتر خدمات یا محصولشان را به قشر خاصی از مشتریان معرفی کنند.

(نیچ مارکتینگ از کلمه Niche گرفته شده که در لاتین با دو تلفظ متفاوت (نیچ) و (نیش) به کار میرود ! که در فارسی با اسم بازاریابی گوشه ای یا جاویژه ترجمه شده اند.

اگر میخواهیدخدمات یا محصول شما دیده شود، اول از همه باید دنبال بخشی از بازار بگردید که نیاز مشترک گروهی از مخاطبان در آن نهفته است و تا امروز کمترکسی در راستای رفع آن تلاش کرده است. گاهی ممکن است گوشه ای کاملا بکر باشد و شما به عنوان اولین نفر این نیاز را پیدا کرده باشید!

اگر منطقی به قضیه نگاه کنید وقتی که هویت خود را در یک صنعت یا بازار جا می اندازید، میتوانید با استراتژی های بازاریابی هدفمند پیام خودتان را به طور مستقیم به مشتریان ایده آل خود برسانید به گونه ای که توجه آنها را جلب کنید.

نیچ مارکتینگ دقیقا تلاش برای پیدا کردن مشتری ایده آل در یک بازار کوچک و تبلیغ و فروش محصولات به آنهاست.

اندازه نیچ مارکت کوچک است چون تعداد مشتریان کمتر است.

مصرف کنندگان در این بازارها نیازها، سلایق یا اهداف منحصر به فرد خودشان را دارند. اکثر برندهای لوکس دنیا مثل هرمس شَنِل یا لوئیس ویتون برای کسب درآمد و فروش محصولاتشان به این استراتژی اعتماد کرده اند.
مثال بارز تر موادغذایی ارگانیک است که توجه ویژه ای به بخشی از بازار دارد.
در نتیجه فروش در این بازار در مقایسه با مارکت انبوه نسبتا محدود است!

نیچ مارکتینگ

مزایا نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای:

تمرکز و حفظ بیشتر منابع: از جهتی که خدمات در این روش برای مشتریان کمتری ارائه میشوند، میتوانید منابع بیشتری را برای شناخت بازار هدف خودتان درنظر بگیرید که منجر به نتیجه بیشتری در بازاریابی میشود.

رقابت کمتر: استراتژی بازاریابی گوشه ای شامل هدف قراردادن بازارهایی است که از بازار اصلی دور هستند. دقیقا باید بخش های خاصی از بازار را هدف بگیرید که افراد یا شرکت های بزرگ علاقه چندانی به ورود به آن بخش ها ندارند.شرکت های بزرگ عموما دوست ندارند وارد بازاری بشوند که نرخ سود آن به نسبت کار خودشان پایین باشد. بخاطر همین شما برای شروع نیازی به رقابت با کسی ندارید و میتوانید قیمت های اختصاصی خودتان را داشته باشید.

وفاداری: در نیچ مارکت شرکت ها شانس بیشتری برای برای جلب رضایت مشتری دارند و برای رفع نیازها و خواسته های مصرف کننده تخصص دارند. و این باعث ارتباط قوی بین شما و مشتریانتان میشود.

حاشیه سود بالا: چون رقابت کم است و فشار چندانی از طرف رقبا وارد نمیشود، این امکان وجود دارد که محصول و خدمات را با قیمت بالا بفروشید و حاشیه سود بالایی کسب کنید. محصول و خدمات شما انحصاری است. مشتری برای کالای منحصر به فرد و خاص، حاضر به پرداخت هزینه های بیشتر است.

سرعت بالا: به خاطر تمرکزی که روی یک بخش از بازار دارید و ارائه تخصص ویژه در همان قسمت، مخاطبان و مشتریان، به دفعات زیاد نام شما یا برندتان را میشنوند یا با خدماتتان بارها روبرو خواهند شد. این موضوع باعث اعتمادسازی بیشتر در بین مردم و مشتریان میشود. (التبه کیفیت محصول و خدمات هم خیلی روی این نکته تاثیر دارد.)

معایب نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای:

مقیاس کوچکتر: گوشه ی بازار بخاطر تقاضاها و نیازهای خاص، مشتری کمتری دارد. بنابراین افزایش حجم فروش و تولیدمحصول کمی زمان بر خواهد بود.

موانع کم برای ورود: چون برای شروع نیاز به سرمایه ی نسبتا کمی هست، ممکن است در طولانی مدت شاهد ورود رقبای جدید زیادی باشید و این یعنی رقابت مستقیم.

کمالگرایی: این بخش از بازار به شرکت هایی با استراتژی های کامل و راه حل های بهتر دارد. چون چشم انداز کمتری وجود دارد، فضای خطا هم کم است. پس شرکت ها یا افراد باید خدمات و محصولاتی را ارائه دهند که مشتری دقیقا آن را میخواهد.

خب! تا اینجا متوجه شدیم که نیچ مارکتینگ چیست و دقیقا بازار هدف کوچکی دارد.
برای مثال اگر شما میخواهید وارد فضای آموزش کسب درامد آنلاین شوید، اگر اینستاگرام را انتخاب کنید ممکن است بخشی از بازار را داشته باشید اما شانس شناخته شدن و رشد شما در شاخه ای کوچکتر مثل آموزش ادمینی اینستاگرام بیشتر میشود.
هرچه شاخه ای که انتخاب میکنید کوچکتر ، جزئی تر و تخصصی تر باشد، سرعت رشدتان بیشتر خواهد شد.

در کلام آخر هم این را بگویم که بازاریابی گوشه ای مزایا و معایب خودش را دارد. دقیقا مثل خیلی از استراتژی های دیگر بازاریابی. هیچ کدام را نمیتوانیم نادیده بگیریم  و همه ی این ها بستگی به هدف شما ، محصول شما، خدمات شما، و همینطور استراتژی شما دارد.
بازار گوشه ای یک فرصت برای شرکت ها و کسب و کارهای کوچک محسوب میشود که با برنامه ریزی بهتر بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند.
پس اگر خدمات یا محصولی برای قشر خاصی از مخاطبان را میتوانید با کیفیت بالا ارائه دهید به شما تبریک میگویم!
شما شانس ورود به نیچ مارکت را دارید…

اگر در مورد نیچ مارکتینگ و شخصی سازی کردن اون برای کسب و کار خودت سوالی داشتی یا نیاز داشتی با کسی مشورت کنی حتما از راه های ارتباطی مثل ایمیل یا پیج اینستاگرام بدونش به من پیام بده تا بتونم کمکت کنم رفیق

ارسال دیدگاه